torsdag 7. august 2008

På skinner i Kina

Typiske eksempler på en soft sleeper-kupé (t.v.) og en hard sleeper-kupé på kinesiske tog.
Jeg har nylig opplevd OL-vorspielet på en tre ukers lang reise i Kina. Byer som Beijing, Xi'an og Shanghai er utforsket, og mellom stedene gikk alt på skinner.

Tog er en svært behagelig og rimelig måte å reise på i Kina, og jeg kan anbefale det fremfor fly. Du sparer en god del penger og får muligheten til å treffe lokalbefolkningen.

Det finnes flere klasser, men reiser man med nattoget er det beste alternativet sovekupéer. Her kan man velge mellom "soft sleeper" og "hard sleeper".

"Soft sleeper" er det mest behagelige alternativet. Mykere madrasser, to køyesenger med plass til totalt fire personer, air condition man kan regulere selv, dør man kan lukke ut til korridoren og på enkelte tog er det tv i hver køye (husk øretelefoner).

"Hard sleeper" har harde madrasser, tre køyer i høyden, uregulerbar air condition, ingen dør ut til korridoren og du skal være veldig heldig hvis du havner på et tog som har leselampe.

Jeg prøvde begge deler, og må overraskende nok innrømme at jeg likte alternativ to bedre. Her fikk man kinesiske reisevenner, og jeg var også så heldig at de kunne engelsk - selv om ordforrådet var svært begrenset.

Når man bestiller billetter bør dette gjøres flere dager i forveien. Jeg opplevde ved et tilfelle at min kjære og jeg måtte sove i forskjellig kupé i hver vår ende av toget, og selvsagt i øverste køye på "hard sleeper". Her kan man ikke reise seg uten å skalle i taket, og det var ganske ubehagelig å våkne hutrende midt på natta med nesen 10 centimeter under air condition-anlegget.

Det kan være rift om sitteplassene, da dette ofte er de billettene vanlige kinesere har råd til. Setene er harde og kupéne er svært folksomme.

Er du riktig uheldig kan du ende opp med ståbilletter, som er det rimeligste alternativet, men ingen vil vel stå fra Beijing til Shanghai i 13 timer hvis man absolutt ikke må...

Ingen kommentarer: